Saturday, July 23, 2011

entah kenapa..


entah kenapa, 
hari ni aku bnyak termenung.. 
apa jadi malam tadi. pagi tadi. petang tadi. kejap lagi. esok.
apa aku nak buat. akan buat. mesti buat. 
apa sebenarnya yg aku fikir ? 
hm. aku pun kurang pasti.
aku nak luah tapi tiada subjek
hanya objek yg sebahagian besarya tak terurus.
sebahagian lagi dirancang tanpa cita-cita yang utuh.
ya. kita merancang Tuhan menentukan.
tiada nafi. lagikan nahi. 
sedarnya aku terumbang-ambing. 
atas kolek jasad yg mereput pegangannya.
tatkala bala, bersujud merayu memohon petunjuk. 
menangis lama pada sujud terakhir.
tatkala senang, 5 yg wajib diabai. 
walau terlintas, "eh aku tak solat lg" 
namun disejukkan dengan "nanti la".
tiada lagi sujud yg lama. 
dada didabik setinggi riak. 
berjalan dlm kelompok yg segak dengan bongkak.
meyalak sekuat anjing.
astaghfirullah...





ya Allah...
aku sedar kalau selama ini,
amalan dan suruhun-Mu tidak lengkap ku taati.
menyimpang arah dari kau pimpini.
aku mohon..
genggam erat peganganku..
pimpinlah aku ya Allah..
jangan pernah taufah dengan nikmat-Mu.
kuatkan aku dengan hidayah-Mu.
bantulah aku menghadapi mehnah-Mu.
bantulah aku,ya Allah...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...